en
pl
home

Z zebranych dotychczas opinii i rozmów ze start-up'ami wyłoniło się kilka tematów, które warto rozwinąć

 

Q1: z informacji na www.smart-way.com.pl nie wynika jasno, jak wygląda i na czym polega program.

A: [stan na: 16/09/2016] ponieważ uruchomiliśmy dopiero pierwsze programy (spożywczy, logistyczny i ekologiczny) - dlatego informacja na www jest jeszzce niewielka. Za chwilę na www będzie dostepny regulamin programu. Program może brzmieć jak oferta reklamowa dla start-up'ów, jednak nią nie jest. Chociaż targi - jako instrument marketingu bezposredniego - są przecież promocja produktu.

 

Q2: czy udział w programie jest płatny?

A: tak. My rozumiemy akcelerację jako przyspieszenie rozwoju firmy - a jak inaczej firma ma się rozwijać, jak nie przez zdobywanie nowych klientów. Nie dostarczamy start-up'om wiedzy ogólnej - jak sprzedawać, pisać biznes plan, czy jak budować zespół. To inne akceleratory robią znacznie lepiej od nas. My chcemy dać start-up'om możliwość wystrzelenia ze swoją firmą na międzynarodowe rynki w rzeczywistości biznesowej, a wiedza, którą dostarczamy pozwoli Wam poznać lepiej rynek branży, w której funkcjonujecie. My dostarczamy wiedzę branżową i przede wszystkim dajemy start-up'om możliwość prezentacji swojego produktu / usługi dla kilkunastu lub kilkudziesieciu tysiecy potencjalnych partnerów biznesowych - Waszych klientów. Tak. Kilkunastu, kulkudziesięciu tysięcy. Jak to wykorzystacie - zależy od Was.

 

Q3: dla kogo jest challenge, będący elementem programu?

A: jury oceniające start-up'y w challenge'u składa się z managera projektu danej branży, członka zarządu MTP oraz koordynatora innowacji dla MTP. Docelowo rozszerzymy jury o przedstawicieli funduszy VC oraz liderów danej branży - a więc przedstawicieli korporacji obecnych na targach.

 

Q4: czy program to tylko wystawianie się na targach?

A: nie. Program to: szkolenia marketingowe przygotowujące do wystąpienia na targach, challenge, networking, szkolenia/konferencje/panele dyskusyjne z zakresu wiedzy branżowej, realni klienci. Program to test wszystkiego, czego nauczyliście się do tej pory. To realne prowadzenie przedsiębiorstwa, który jest przecież każdy start-up.

 

Q5: jeżeli nie kwalifikujemy się do programu - jak inaczej możecie nam pomóc?

A: jeśli tylko potrafimy - na pewno pomożemy. Kontaktujemy start-up'y z funduszami VC, umawiamy spotkania z inwestorami technologicznymi, sami prowadzimy działania testowe w naszej infrastrukturze - o przecież jesteśmy jednym wielkim poligonem doświadczalnym. Chcemy aktywnie włączyć się w ekosystem środowiska start-up'owego, więc pomagamy, jak możemy.

 

Q6: jakie inne branże będą objęte programem?

A: najlepiej wymienić wszystkie, które na początek objęliśmy zainteresowaniem programu: przemysł spożywczy, przemysł opakowaniowy / magazynowy / logistyczny, zrównoważony rozwój / smart city / ochrona środowiska, life science / medycyna, budownictwo, przemysł ciężki, energetyka. Każda branża to odrębny program. Docelowo będziemy rozwijać program o kolejne branże.

 

Q7: kto się kwalifikuje do programu?

A: aby zakwalifikować się do programu, start-up musi spełnić dwa warunki:

- mieć ofertę dla danej branży
- spełnić warunki formalne, o których mowa tutaj; w skrócie - start-up nie moze istnieć na rynku dłużej niz 5 lat

Na koniec powtórzymy: chcemy aktywnie włączyć się w ekosystem środowiska start-up'owego, więc jeśli możemy, to pomagamy.

Pamiętajcie jednak, że jesteśmy spółką handlową, któej właściciel oczekuje zysków, więc wypracowanie modelu biznesowego współpracy jest kluczowe. Nie chcemy na razie obejmować udziałów w start-up'ach, jak to mówi książkowa definicja akceleratora. Taka forma inwestycji, czy też inwestycja kapitałowa to dla nas przyszłość.

Chcemy pokazać start-up'om, że targi - choć są najbardziej analogowym z możliwych narzędzi marketingowych - to jednak są najbardziej skutecznym.